FAQ

Jag är inbokad på en utbildning som kommer genomföras online hur påverkar rådande läge mig?
I och med rådande situation har vi på Mindset flyttat våra öppna kurser från det traditionella klassrummet till det virtuella. Detta innebär att våra utbildningar genomförs med hjälp av verktyget Zoom och du deltar via din dator/smartphone på utbildningen.

Som vanligt använder vi vår digitala lärplattform Promote för utbildningen, det är ingen skillnad från tidigare. Ca två veckor innan kursstart skickas din inbjudan till Promote®. Där hittar du förberedande uppgifter inför kursen som du genomför på egen hand samt all övrig information du behöver, till exempel länken för att ansluta till din online-utbildning. Om du har några frågor kring Promote, vänligen kontakta support@mindset.se.

*Kursen Affärsekonomi genomförs utan Promote. Kursledaren mejlar material och Zoom-länk till dig i samband med kursstart.

Vad behöver jag som deltagare innan den virtuella kursstarten?
För att du ska kunna delta på bästa möjliga sätt, så behöver du dator med kamera och headset/hörlurar med mikrofon, eller en smartphone/smartpad, med Zooms app installerad. Länken till Zoom får du från kursledaren via Promote så att du kan ansluta till utbildningen.

Hur genomförs min virtuella kurs?
Mindsets utbildningar genomförs i Zoom, länken till online-utbildningen får du via Promote®. Logga in 15 minuter före utbildningen för att säkerställa en framgångsrik anslutning. Då har du även möjlighet att testa ljud och bild innan utbildningen startar och säga ”Hej” till andra deltagare.

Jag känner mig osäker om kvalitén på kursen är lika bra virtuellt/online som i ett traditionellt klassrum.
Vi vill såklart att du ska känna att du är i en trygg miljö oavsett om du är i ett fysiskt klassrum eller ett digitalt. Våra öppna kurser har samma innehåll, uppgifter och material som tidigare och vi arbetar för att det ska bli lika interaktivt som vid klassrumsledd kurs. Vi har under våren genomfört många utbildningar virtuellt och våra utvärderingar visar att kvalitén upplevs likvärdig som på en traditionell klassrumsutbildning.

Är Zoom säkert när jag deltar på en öppen kurs?
Ja, Zoom är en säker tjänst att använda. Mindset tar säkerhet och personlig integritet på stort allvar och vi gör kontinuerligt bedömningar av säkerheten i våra rutiner och tjänster vi använder. Zoom är just nu den mest lättanvända konferenstjänsten på marknaden och lägger mycket av sitt fokus på säkerhet, exempelvis genom att kryptera all trafik. Mindsets kursledare och administrativa personal är dessutom utbildade i att arbeta med digitala verktyg däribland Zoom på ett säkert sätt.

Min organisation tillåter inte Zoom, hur gör jag då?
De flesta av våra kunder har möjlighet att använda Zoom i utbildningssammanhang. Vissa organisationer kan av olika anledningar ha IT-rutiner som inte tillåter vissa tjänster, att man inte kan installera program på sin arbetsdator eller begränsar vilka hemsidor man kan besöka. Om du vet att du inte kommer att kunna använda Zoom på din arbetsdator eller via ditt företagsnätverk kan alternativa lösningar vara att genomföra utbildningen hemifrån på en egen dator/surfplatta eller mobiltelefon.
Se svar under frågan Vad behöver jag som deltagare innan den virtuella kursstarten?

Hur kontrollerar jag att Zoom fungerar som det ska före min utbildning?
Om du är osäker på om du kan använda Zoom eller om du vill testa din tekniska utrustning (kamera och högtalare/hörlurar) kan göra det genom att klicka på länken https://zoom.us/test

Mellan vilka tider är kursen?
Tiderna för kurstillfället hittar du i din kursbekräftelse, kallelse samt i Promote®.

När får jag mitt kursintyg?
Kursintyg från våra öppna kurser skickas ca 14 dagar efter avslutad kurs.

Vill du komma i kontakt med oss? Tveka inte att höra av dig till kurs@mindset.se eller tel. 08-586 388 00.

Hem