Gästblogg: Alla vet att lärande är en process

De flesta vet att utbildning och lärande är en process, sällan en enskild händelse. Vi vet också att utbildning behöver vara en del i en längre lärresa för att ge en varaktig effekt på de som deltar.

Du vill att en utbildning ska ha en direkt inverkan på deltagaren, men framför allt vill du driva en beteendeförändring. Du vill gärna stötta socialt lärande, eftersom i princip all forskning visar att det informella lärandet på arbetsplatsen betyder mer och mer. Det kräver också att en engagerad chef som kan stötta i lärandeprocessen, samtidigt som utbildning helst ska vara digital. Och, såklart, så effektiv som möjligt.

För en erfaren och etablerad HR-avdelning är det inte en utmaning att få in en eller två av de delarna i en intern utbildningssatsning. Du kan exempelvis dela upp en två-dagars-workshop i två delar, och lägga in hemuppgifter mellan modulerna. Den verkliga utmaningen är att få in alla delarna i en utbildningssatsning. Det krävs specialkunskap och expertis för att designa utbildning som är så långt ifrån traditionell undervisning.

Vi kallar vår lösning på den här design-utmaningen för HPLJ – High Performance Learning Journeys.

  • Performance – Fokuset ligger på att skapa en utbildning som ger varaktig beteendeförändring.
  • High Performance – Beteendeförändringen ska gå att inkorporera i organisationens strategi, det ska inte bara en ny färdighet, det är större än så.
  • Journey – Det är en lärresa som sträcker sig över lång tid, veckor och månader, kanske år.
  • Learning – Lärande kräver att du får testa dina nya kunskaper, misslyckas, och testa igen. Samtidigt som du får feedback, tips och reflektioner inför framtiden.

Det HPLJ bygger på är baserat på mina 40 år av erfarenhet i att möta och arbeta med utbildningsdeltagare och deras chefer. Det har lärt mig mycket, men framförallt har jag lärt mig vad som funkar, och inte funkar, i utbildningsvärlden. HPLJ är ett effektivt sätt att kombinera allt det vi vet göra skillnad i en effektiv utbildningsdesign. Det är en lättanvänd metodik som enkelt kan skalas upp.

Efter att Promote International och Mindset AB själva hade använt HPLJ-metodiken under flera år, utvärderat, skruvat och förbättrat den, skapade vi en certifiering med bas i det vi lärt oss.

Hittills har vi certifierat 200 personer i HPLJ:s, och deltagarna använder våra verktyg och processer i sina egen utbildningsdesign med stor framgång. Under tiden har vi haft möjlighet att göra certifieringen så bra som den kan bli, och vi är tacksamma för alla innovativa och engagerade deltagare som har genomgått vår utbildning såhär långt.

Vår utveckling av HPLJ:n har varit en lärresa också för oss. En resa som dels har fått oss att inse att vi går i bräschen för L&D och HR-sfären vad det gäller utbildningsdesign – och ”våra” begrepp används nu i hela utbildningsbranschen. Vi vet att vi är på rätt spår – och det ska bli spännande att se hur resten av resan ser ut.

Författare: Professor Robert Brinkerhoff

Det här är ett gästinlägg av Prof. Robert Brinkerhoff som först publicerats på Promote Internationals blogg.

Här hittar du orginalet. 

Mer läsning

Skapa förtroende när du är ny som chef

Virtuell försäljning - de 3 största hindren och hur du tar dig över dem!

Lagt kort ligger eller vågar du justera?