Hur ser ditt belöningssystem ut?

Vi människor gillar belöningar. Våra hjärnor fullkomligt älskar dem. Belöningar kan komma i alla möjliga typer av storlekar och former: vi känner oss till exempel extremt hurtiga efter att ha rensat ur stuprören på höstlöv eller om vi får en oväntad bonus som kvitto på väl utfört arbete, då skjuter hjärnan till med dopamin. Det känns bra. Du har blivit sedd för dina prestationer. Till och med något så banalt som att få höra “Bra jobbat!” öppnar dopamin-slussen.

Viljan att bli sedd och uppmärksammad för sina prestationer är en väsentlig faktor för att trivas på sitt arbete; känner man sig inte sedd, hörd eller behövd, är risken stor att man far sin kos därifrån. Just att bli sedd är mer aktuellt nu än någonsin, speciellt i de nya generationerna – men det är en annan historia.

Belöningar må vara väsentliga, men de är också en smula komplicerade. Att ge en belöning till en anställd kanske verkar vara som en bra idé – men de kan också landa fel om man inte tänker till. Väldigt fel.

Belöning i relation till prestation

Tänk dig att en krissituation uppstår på fredagskvällen med en kund. En av dina anställda stannar hjältemodigt kvar för att lösa situationen. På måndag veckan efter tänker du att “herregud så illa det kunde ha gått om inte hen hade gripit in och löst situationen”. Du ryser till i hela kroppen. Som tack ger du hen två biobiljetter –  det är väl det minsta du kan göra för att uppmärksamma hens habila sätt att lösa situationen?

Nu vill jag att du funderar på vad hen tänker när hen får biobiljetterna. Hur uppfattar hen ditt gest?

I denna situationen vet du inte om du gjort rätt val. Du gillar ju själv biobiljetter och det kanske är en helt perfekt belöning i denna situationen; om hen är en djupt rotad filmfantast då är gåvan spot on. Men om hen istället är en hemmasittare som är ute i naturen på sin fritid då känns två biobiljetter lite felplacerade och gesten landar fel.

Lägg till i ekvationen hur stor katastrofen hade blivit om hen inte ingripit –  en tappad kund? Kanske två biobiljetter är feldimensionerat i situationen?

Hur bör jag tänka?

Vad vill jag med det här? Jag vill att du tänker till på om du har något system i hur du ger beröm och belöningar? Det är lätt att belöningar blir slentrian. Beröm och belöningar ska vara individanpassade och faktiskt ge rätt signal. De ska även stå i rätt relation med de som belönas, du ska varken överreagera eller underskatta händelsen du vill belöna. I exemplet med biobiljetterna riskerar dem att upplevas som ett hån om medarbetaren räddade största och viktigaste affären.

Vad kan då vara belöningar?

Ja, det kan såklart vara monetära belöningar. Middag? Nya hörlurar? Presentkort? Vad som helst som visar uppskattning du tycker passar i relation till vad som belönas. Det kan t.o.m vara mer jobb! Att hen t.ex. får bekräftelse och blir inbjuden att vara delaktig i det viktiga projektet eller får bli lyssnad till med sina idéer. Tänk utanför boxen – vad tror du att hen skulle bli mest glad för?

Det var belöningar, men har du en bra och gedigen relation så kan det gärna, eller ännu hellre, vara uppriktigt beröm. Som man hör kommer från hjärtat.

Henrik Sandqvist, konsult Mindset