Belöning i relation till prestation
Tänk dig att en krissituation uppstår på fredagskvällen med en kund. En av dina anställda stannar hjältemodigt kvar för att lösa situationen. På måndag veckan efter tänker du att “herregud så illa det kunde ha gått om inte hen hade gripit in och löst situationen”. Du ryser till i hela kroppen. Som tack ger du hen två biobiljetter – det är väl det minsta du kan göra för att uppmärksamma hens habila sätt att lösa situationen?
Nu vill jag att du funderar på vad hen tänker när hen får biobiljetterna. Hur uppfattar hen ditt gest?
I denna situationen vet du inte om du gjort rätt val. Du gillar ju själv biobiljetter och det kanske är en helt perfekt belöning i denna situationen; om hen är en djupt rotad filmfantast då är gåvan spot on. Men om hen istället är en hemmasittare som är ute i naturen på sin fritid då känns två biobiljetter lite felplacerade och gesten landar fel.
Lägg till i ekvationen hur stor katastrofen hade blivit om hen inte ingripit – en tappad kund? Kanske två biobiljetter är feldimensionerat i situationen?