Ett högt engagemang inom ett företag påverkar så väl lönsamheten som produktiviteten. Medarbetare presterar bättre kvalitet i jobbet, företaget har nöjdare kunder. Företag med högt engagemang mår bättre, har färre olyckor och lägre sjukfrånvaro än på motsvarande företag med lägre engagemangsindex.
Enligt di.se är bara 16 procent av svenskarna engagerade i sina jobb. Det är ändå långt mer än i många andra länder, visar en global undersökning från Gallup. Gallup delar upp de anställda i tre kategorier; engagerade (16%), inte engagerade (73%) och aktivt urkopplade (11%).
Framgångsrika bolag idag har värderingar som stöttar engagemang och modet att tillämpa ett dynamiskt ledarskap. Idag handlar det utvecklande ledarskapet om vara ett föredöme, skapa delaktighet, visa äkta engagemang och inspirera till kreativitet. Det går inte att låtsas, det måste vara äkta.
Gallup lyfter fram två viktiga inslag i ett engagerande ledarskap:
- Ledaren bygger starka, tillitsfulla relationer med sina medarbetare.
- Ledaren bryr sig lika mycket om resultaten som om människorna. Tydliga mål kopplas med det som motiverar varje enskild medarbetare att anstränga sig extra för att nå målen.
”Allt hänger på att ha chefer som är lyhörda, kommunikativa och som kan sätta upp tydliga mål och få medarbetarna att sträva åt samma håll genom gemensam motivation!”
”Chefer, det är dags att vakna upp och se sanningen att även du behöver vara engagerad, och börja investera i dina medarbetare och lära känna dem och vad som motiverar dem.”