Skapa förtroende när du är ny som chef

Året var 1991 och jag hade precis tillsammans med min kompis, Pelle, klivit i rollen som tränare för ett damlag, i på den tiden högsta serien, i innebandy. Hur det blev så vet jag inte, men det verkade kul och Pelle och jag ville förmodligen åstadkomma något som vi just där och då inte kunde sätta ord på vad det var. Vi var nya i ledarrollen, vi var nya chefer och vi var 19 respektive 18 år. Vi kände oss förberedda, men var det sannolikt inte och vi var minst sagt lite nervösa inför första samlingen. Vi visste att vi hade en bra och kompetent trupp som var beredda att göra jobbet, samtidigt ville vi ändra en del, som jag i efterhand insett handlade om Strategi – Kultur – Struktur.

Kulturen i truppen präglades av att inte se sig själv som vinnare, vi ville ändra det; öka självförtroendet, förmågan fanns, men inte tron på sig själv och att vi var ETT lag, EN trupp.

Strukturen behövde justeras; vem som spelade var och hur vi spelade i ett antal givna situationer.

Strategi hade vi knappt någon, men en tydlig målsättning; en bättre placering i ligan och att ta oss till SM-slutspelets sista steg, dit de sex bästa lagen i landet tog sig. Vägen dit, Strategin, skulle vara ett byte i taget, en träning i taget, en match i taget, justera till det bättre efterhand. Det som var enkelt att förstå och enas kring fick råda var melodin.

Hur gick det då?

Vi kom tvåa i ligan, det bästa resultatet någonsin, men i slutspelet nådde vi inte till sista steget, vi blev sjunde lag i landet.

Du, precis som Pelle och jag, har kanske precis har klivit in i en ny roll som innebär att leda andra; att skapa förutsättningar för andra att lyckas, att leda tillgängliga resurser och handlingar mot era uppsatta mål. Du är ny som chef.

Det här vill jag skicka med dig för dina första 100 dagar i din nya roll:

1) Om du är ny för gruppen, presentera dig tidigt; ”det här är jag, så här ser jag på min roll och uppdraget just nu. Vilka är ni och hur ser ni på uppdraget just nu?”. Genomför detta gärna både i grupp och enskilt.

2) Börja med att öka din egen och ta reda på gruppens förståelse för uppdraget; fråga, lyssna och observera. Vad innebär mitt och vårt uppdrag?

  • Strategi – Vet vi vart vi ska och hur vi ska ta oss dit, förstår alla uppdraget, har vi samma kartbild av vad som ska uppnås?
  • Kultur – Hur är det i gruppen, vilka spelregler finns, vad är det som funkar, hur är vi mot varandra, är det något som inte funkar?
  • Struktur – Hur är gruppen organiserade, jobbar vi optimalt, gör vi rätt saker på rätt sätt i rätt tid, används tillgängliga resurser på rätt sätt?

3) Planera vad du vill göra utifrån vad du har lärt dig från punkten 2 ovan. Vad vill jag att gruppen och jag fortsätter göra, slutar göra, undviker att göra och vad vi behöver börja göra för att nå önskad effekt och resultat?

4) Skapa ditt ledningssystem, hur du vill leda. Skapa ett, kanske till delar nytt, normalläge för strategi-kultur-kultur och presentera det för gruppen. Bjud in till delaktighet och inflytande från gruppen där det går och är lämpligt, sätt era spelregler och börja leda.

Fredrik Grip
Konsultchef, Mindset

På Mindset genomför vi utbildningsinsatser utifrån organisationens och dina medarbetares behov. Hör av dig om du vill veta hur vi kan stötta din organisation eller enskilda medarbetare.

Mer läsning

En känsla är bara en känsla – men hur hanterar du den?

Hur påverkar arbetet på distans mitt ledarskap?