Vilka lärdomar kring utbildningslösningar och design tar du med dig för framtida uppdrag?
För ett drygt år sedan, när Coronan ”slog till”, så var vi snabba på att ställa om och blev på kort tid redo att genomföra utbildningar i ett annat format; Teams, Zoom, Skype eller andra lösningar. I och med att vi sedan många år hade digitala lösningar på plats, vår lärplattform, och att vi alltid drivits av att skapa optimala lösningar för våra kunder och deras utmaningar, så fortsatte vi på nåt sätt bara med det, men med nya förutsättningar.
Mina lärdomar, eller kanske snarare reflektioner är att möjligheterna har ökat att skapa ännu bättre lösningar; fler interaktioner med våra deltagare och deras chefer/coacher, våra befintliga internationella uppdrag har blivit enklare och effektivare för deltagarna och för oss och vi ser att de uppdragen ökar i mängd.
Vi märker också att det sätt vi utbildar på; rollspel, övningar, grupparbeten och hög interaktion fungerar alldeles utmärkt, i vissa fall bättre i ett virtuellt format. Framgent kan vi bli ännu noggrannare, tillsammans med vår uppdragsgivare, att analysera vad är det vi ska uppnå hos kunden, vilka behov och utmaningar är det vi ska hjälpa till med och i vilken miljö, den virtuella eller fysiska, löser vi det på bästa möjliga sätt. Möjligheten att nå flera; våra deltagare, deras chefer, VD, HR och involvera dem i en och samma utbildningsinsats har blivit så mycket lättare och skapar ett ännu större värde, så det är definitivt något vi ska fortsätta att utveckla.