Tre tips till dig som ska välja kurs

Är det dags för din medarbetare att boka sig på kurs? Det är lättare sagt än gjort många gånger. Utbudet av utbildningar på markaden är stort, och det kan lätt bli snårigt.

En av Mindsets utbildningsrådgivare tipsade om tre praktiska saker att tänka på för att utbildningen och framför allt effekten efter, ska bli så bra som möjligt.

Vi utgick ifrån ett scenario där du som chef sitter med din medarbetare och ska välja en kurs för dennes utveckling på arbetet.

Säkerställ rätt behov. Låter lätt, men det kräver en del eftertanke.

Våga kommunicera öppet med medarbetaren under ett kortare möte. Finns det ett behov som är mer baserat på VILJA än det FAKTISKA behovet? Gå igenom de utmaningar som din medarbetare har, och gör en handlingsplan där tid för utbildning ingår.

Situationsanpassa valet. Bestäm fokus och avgränsa området där behovet finns. Ibland kanske inte det är en klassisk ledarskapskurs som passar bäst, trots att medarbetaren är nybliven chef? Exempelvis kan det istället vara en kurs i presentationsteknik som behövs, för att göra medarbetaren tryggare inför större presentationer.  Blir medarbetaren lätt stressad? Då kanske det är en utbildning i personlig effektivitet som behövs för att ge struktur på arbetsuppgifterna.

Avsätt tid i kalendern när ni verkligen har tid båda två. Räkna med att det kommer att krävas minst ett möte inför utbildningen, såväl som ett par uppföljningssamtal efter den är avslutad. Se utbildningen som en långvarig investering och maximera effekten efter kurs genom att regelbundet se hur verktygen och teorierna från kursen fungerar i praktiken.