Efter att ha genomfört utbildningar de senaste 6 månaderna med upp till 500 deltagare från Asien, Europa, Afrika och USA har vi identifierat framgångsfaktorer för ledare inom säljorganisationer och säljare som behöver anpassa sig till det nya normala. Nedan är de 3 vanligaste utmaningarna och hur du kommer över dem.
1. Tekniska hinder
a. Säkerställ att du har tillräckligt med bandbredd
b. Säkerställ att du vet hur använder dina verktyg
c. Säkerställ att du har bra ljudsystem, hörlurar med noise cancelling funktion för datorer
d. Testa och öva tills allt sitter i ryggmärgen
2. Kunder vill inte använda sin kamera
a. Förtydliga i din inbjudan att du kommer att ha din kamera igång och varför
b. Förtydliga i din inbjudan att du vill/förväntar dig att dina kunder har sin kamera igång och varför
c. Tillhandahåll råd till dina kunder om hur de förbereder sig för att undvika tekniska problem
d. Ring upp dem på telefonen för att en snabb genomgång av hur de kommer igång
3. Virtuellt är inte lika bra som att besöka sina kunder på deras kontor
a. Kanske inte, men det här är näst bäst
b. Ett väl genomfört virtuellt möte kan möta eller till och med överträffa det fysiska mötet
c. Pandemin har skapat en möjlighet att hitta nya sätt att samarbeta på med kunder och i framtiden kommer det att inkludera ett mer digitalt förhållningssätt
d. Fokusera på kortare möten, 40 minuter med hög variation och interaktion för att bibehålla engagemanget och intresset
Skribent: Eric Odelfeldt
Affärsutvecklare och konsult
Om Eric: Erics huvudfokus är utveckling av organisationer med mål för lönsam tillväxt. Eric arbetar tillsammans med Mindsets kunder för att utveckla och implementera behovsgrundade insatser för beteendeutveckling och resultat
Tips:
Mindset levererar företagsintern virtuell säljutbildning. Utbildningen hålls 4 x 3 timmar virtuell träning under 4 veckor och stöds av vår digitala inlärningsplattform Promote®. Läs mer här!
Är det aktuellt för din organisation?