Kundcase

Scania

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar som erbjuder lastbilar och bussar för tunga transporter i kombination med tjänster. Scania har 55 000 medarbetare i över 100 länder och driver omställningen mot ett hållbart transportsystem som är bättre för både företag, samhälle och miljö.

Scania

Hur Scania förnyade sin ledarskapsträning

Scania ville förbättra sina ledarutvecklingsprogram på ett antal punkter utan att förändra innehållet eller tumma på kvaliteten. 

Scania önskade förnya sina ledarutvecklingsprogram där samma innehåll som i tidigare program bibehölls, men med färre utbildningstillfällen. De förväntade sig en ökad nöjdhet bland beställare och deltagare, samt att kvaliteten efter förbättringarna skulle vara mätbart högre. Det var viktigt att chefer var borta från produktionen under kortare perioder, så detta behövde beaktas vid utformningen av programmet. Slutligen, såg de fram emot att programmen skulle resultera i en övergripande ökad effektivitet på Scanias investering.

Programmen omformades utifrån ett ”blended learning”-upplägg där olika aktiviteter kombinerades för lärande, reflektion och tillämpning. Genom att öka chefsinvolveringen och använda Mindsets programstöd Promote® så minskades tidsåtgången med 25 procent, det gick att mäta kvaliteten och det visade sig att deltagarna blev mer engagerade i sin egen utveckling. Deltagarna fick uppföljningsuppgifter och stöd för att omsätta vad de lärt sig i verksamheten.

Fakta om lösningen

  • Effektiv ledarutveckling där fysiska träffar kombineras med virtuell uppföljning och dialog.
  • Kostnader minskade med 20 000 USD/program
  • Önskade ledarbeteenden etablerades i linje med strategin
  • Högre effekt av utbildningarna
  • Ökad nöjdhet hos deltagare och beställare

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Relaterade kundcase & Lösningar